بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
سوژه هفته: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران، دشوارترین شغل دنیا؛

پای سهام‌داران روی پوست موز!  

پای سهام‌داران روی پوست موز!
 
به اعتقاد نگارندگان، اگر سرمایه‌گذاران نخواهند با استفاده از ضعف‌های مفرط نظارتی و از طریق پروژه کردن سهام و بیچاره کردن هزاران‌هزار نفر انسان از طبقه متوسط و ضعیف در بازار سرمایه به مال‌اندوزی بپردازند، بی‌تردید سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران، یکی از دشوارترین و مبهم‌ترین مشاغل حاضر در دنیا است.
کد خبر : ۲۷۷۵۴۶

به گزارش بورس‌نیوز؛ احتمالاً بسیاری از شما سهام‌داران و سرمایه‌گذاران عزیز متوجه نوسانات محدود و حجم پایین معاملات در ماه‌های اخیر شده‌اید.

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان، همچنان بازار سرمایه را به‌عنوان جذاب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری در سال جاری و سال آتی می‌دانند، به چه دلیلی تحرکات مثبت و معاملات چشمگیری را در بازار سرمایه کشور شاهد نیستیم؟

چرا خبر‌های به‌اصطلاح با اهمیتی نظیر تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها، خارج‌شدن قیمت‌گذاری خودرو از وظایف شورای رقابت و... تنها تأثیراتی کوتاه‌مدت و چندروزه را بر بازار سرمایه دارند؟

چرا با وجود این که بسیاری از شرکت‌ها در صورت‌های مالی دوره‌ای خود، اطلاعاتی از رشد نرخ‌های فروش و سودآوری را منتشر می‌کنند، همچنان شاهد عدم رغبت سرمایه‌گذاران به خرید سهام هستیم؟

 

آنچه در بازار روز‌ها و ماه‌های اخیر واضح و مبرهن است، رد پای ترس در معاملات و احتیاط بیش از حد سرمایه‌گذاران است. ترس و واهمه‌ای که از نظر نگارنده، نه‌ تنها مبتدیانه نیست؛ بلکه دارای ریشه‌های عمیق منطقی و واقع‌بینانه است.

 

امیدواریم این رسانه و نگارندگان متهم به‌نقد بودن و منفی‌بافی در بازار سرمایه نشود چرا که بسیاری از قدیمی‌های بازار می‌دانند که ما فعالین همیشگی بازار سرمایه، ممکن است در برهه‌های مختلف زمانی و باتوجه‌به شرایط بازار، ترکیب سهام خود را به سهام پر ریسک و کم‌ریسک تبدیل کنیم؛ اما هیچ‌گاه سرمایه خود را به طور کامل از بازار سرمایه خارج نمی‌کنیم.

 

بنابراین، این گزارش بر اساس حقایق موجود و نه بر اساس جهت‌گیری‌های شخصی تهیه شده است. بااین‌وجود، این حق را برای تمام خوانندگان و کارشناسان محترم قائلیم که نظری بر خلاف نظر نگارنده و یا حتی نقد‌هایی جدی به این گزارش داشته باشند.

 

بیایید کمی بیشتر دراین‌خصوص صحبت کنیم و ببینیم چرا سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه این روز‌ها بیشتر شبیه قدم‌زدن روی پوست موز است.

 

شرایط سیاسی و امنیتی کشور

فکر نمی‌کنم در دهه گذشته تا به این حد کشورعزیزمان ایران، درگیر مناقشات نظامی و سیاسی مستقیم و غیرمستقیم شده باشد. 

صحبت خاصی در مورد اینکه آیا دولت جناب آقای رئیسی مسبب شرایط به وجود آمده است یا خیر، نداریم (چرا که اصولاً صحبت دراین‌خصوص نیاز به دانش سیاسی لازم و بررسی چندجانبه مسائل دارد که ما تخصصی در این زمینه نداریم)، بااین‌وجود بیان حضور غیرمستقیم ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین (به گواه بسیاری از رسانه‌های داخلی و بین‌المللی) و موضع‌گیری‌های بسیاری از کشور‌های اروپایی و آمریکا، حمایت‌های لفظی و ضمنی مسئولین رده‌بالای کشور از مواضع حماس و موضوع فلسطین، درگیری نظامی و تزلزل در پایگاه‌ها و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در عراق، سوریه و لبنان، بروز اتفاقات ناگوار امنیتی در کشور نظیر حادثه دلخراش تروریستی کرمان، شیراز و درگیری در بسیاری از جبهه‌های نظامی و سیاسی متفرقه نظیر آذربایجان، افغانستان و... رخداد‌هایی است که می‌تواند تصمیمات اصلی هر سرمایه‌گذاری را تحت‌الشعاع قرار دهد.

بسیاری از سرمایه‌داران این روز‌ها به دلیل افزایش درگیری‌های نظامی ایران در هر یک از جبهه‌های ذکر شده، نه جرئت دارند سرمایه‌های خود را در بازار خودرو و مسکن وارد کنند و نه شجاعت سرمایه‌گذاری در بازار بورس را دارند. حتی وضع قوانین سخت‌گیرانه در بازار ارز و به‌نوعی سرکوب نرخ ارز در ایران و همچنین زمزمه‌های اخذ مالیات‌های سنگین از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار طلا هم تا حدود زیادی این بازار‌ها را به رکود کشانده است.

همه خوانندگان حتی بهتر از نگارندگان می‌دانند که هر گونه درگیری نظامی ایران با دیگر کشورها، باعث شوک شدید و ریزش نگران‌کننده قیمت‌ها در بازار سرمایه می‌گردد. شوربختانه شرایط کشور و درگیری‌ها و تحولات منطقه در ماه‌های اخیر، آنقدر برجسته و نگران‌کننده بوده است که حتی طرفداران پروپاقرص بازار سرمایه کشور نیز، بااحتیاط در خصوص سرمایه‌گذاری در این بازار صحبت کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، حمله‌های تروریستی و مقطعی رژیم صهیونیستی علیه مواضع ایران و فرماندهان شبه گروه‌های نظامی تحت حمایت ایران، افزایش احتمال بروز حوادث تروریستی در داخل کشور و... موضوعاتی هستند که می‌توانند مواضع سیاسی و امنیتی ایران را حتی بدتر و بیشتر از ۲ سال گذشته، تحت الشعاع قرار دهد.

 

کفگیر دولت به ته‌دیگ خورده و دنبال منابع مالیاتی جدید است!

پس از شرایط سیاسی و امنیتی کشور به‌عنوان اصلی‌ترین مانع اطمینان در سرمایه‌گذاری، سمت‌وسوی سیاست‌های اقتصادی دولت هم اخبار خوبی را به فعالین بازار سرمایه و حتی سایر بازا‌رهای موازی مخابره نمی‌کند.

به نقل از سعید لیلاز در برنامه هفته گذشته برنامه شیوه، منابع آبی و نفتی به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار حکمرانی حاکمان در سال‌های گذشته کشور جای خود را به مالیات و استفاده از درآمد‌های مردم در سال‌های آتی داده است.

 

باتوجه‌به تجربه ۴۵ساله اخیر حکمرانی در کشور، به‌راحتی می‌توان دید که بسیاری از نهاد‌های حکومتی که اتفاقاً پردرآمدترین و اصلی‌ترین بازو‌های اقتصادی کشور نیز به شمار می‌روند، همواره زیر چتر حمایتی دولت و حاکمان کشور بوده‌اند. به‌نوعی این نهاد‌های امنیتی و شاید مذهبی، آخرین متضرران ریاضت‌ها و نابسامانی‌های اقتصادی است.

از طرفی آنقدر وضع معیشتی و اقتصادی کارمندان و کارگران کشور در سال‌های اخیر کاهش‌یافته که هر گونه فشار‌های مازاد بر این قشر، منجر به ناآرامی‌های اجتماعی و اعتراضات سراسری می‌گردد.

بنابراین، تنها محل‌های جدید مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳ که اتفاقا با ۵۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته هم پیش بینی شده، کاهش مشوق‌های صادراتی شرکت‌های صادرات محور در صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی و همچنین افزایش بهره‌های مالکانه معادن کشور خواهد بود.

 

در صورت تحقق این امر و افزایش فشار‌های مالیاتی دولت بر شرکت‌های صادرات محور، بازار بورس کشور با چالش‌های جدی روبرو خواهد شد.

شاید بتوان بحث جرایم بانک‌ها در خصوص عدم اعطای تسهیلات مسکن در ماه‌های گذشته را نیز، به‌نوعی استفاده دولت از قدرت حکمرانی و تأمین برخی هزینه‌های خود از جیب بانک‌ها دانست.

به هر صورت تصمیمات خلق‌الساعه و غیرکارشناسی، نظیر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع، وضع قوانین مالیاتی جدید و... نه‌تنها نتوانسته کمکی به بهبود اقتصادی کشور کند؛ بلکه این اقدامات به اعتماد زدایی هر چه بیشتر در بازار سرمایه منجر گردیده است.

آنچه مسلم است بسیاری از فعالین و سرمایه‌گذاران قدیمی بازار سرمایه به این نتیجه رسیده‌اند که سال آتی، دولت از هیچ راهی برای جبران بخشی از کسری بودجه چشمگیر خود غافل نخواهد بود و بی‌تردید این تصمیمات غیرکارشناسی، گریبان شرکت‌ها و اهالی بازار سرمایه را خواهد گرفت. 

 

ابهامات در خصوص سمت‌وسوی تصمیمات کلان اقتصاد کشور

بر خلاف کشور‌های توسعه‌یافته در جهان که با بررسی یک یا دو شاخص بااهمیت مالی و اقتصادی و یا حتی چند سخنرانی شفاف از مدیران بانک مرکزی و یا وزرای اقتصاد آنها، می‌توان سیاست‌های اصلی اقتصادی هر سال را حدس زد، در ایران حتی وزرا و مدیران بزرگ‌ترین نهاد‌های مالی نظیر بانک مرکزی هم نمی‌دانند که تکلیف سیاست‌ها و خط و مشی اصلی اقتصادی هر سال و سال‌های آتی چیست.

متأسفانه، عدم پیش‌بینی‌پذیر بودن سیاست‌های مالی و اقتصادی کشور در سال‌های اخیر لطمات بسیار زیادی را به سرمایه‌گذاران و قشر متوسط و ضعیف جامعه وارد کرده است. بی شک، همین سردرگمی یکی از سموم اصلی سرمایه‌گذاری و اتخاذ پوزیشن‌های مختلف در بازار‌های مالی و بازار‌های موازی است.

سرکوب نرخ ارز ادامه می‌یابد یا خیر؟

دولت به دنبال سیاست‌های انقباضی می‌رود و یا باسیاست‌های انبساطی در صدد خروج از رکود سنگین بازار‌ها برمی‌آید؟

شاهد تغییر در سیاست‌های بین‌المللی کشور و گشایش‌های اقتصادی در آینده خواهیم بود یا خیر؟

 

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران، دشوارترین شغل در جهان

به اعتقاد نگارندگان، اگر سرمایه‌گذاران نخواهند با استفاده از ضعف‌های مفرط نظارتی و از طریق پروژه کردن سهام و بیچاره کردن هزاران‌هزار نفر انسان از طبقه متوسط و ضعیف در بازار سرمایه به مال‌اندوزی بپردازند، بی‌تردید سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران یکی از دشوارترین و مبهم‌ترین مشاغل حاضر در دنیا است.

به عبارتی هر یک از دلایل بالا می‌تواند تا حدود زیادی منجر به فرار سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه کشور گردد چه برسد به تجمیع تمام عوامل فوق.

 

حال شما بگویید آیا سرمایه‌گذاری در این بازار منطقی است یا غیرمنطقی؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ما همه چیز را در بازار بورس به مردم قالب می‌کنیم، حتی بیابان‌ها را!
چهارشنبه‌های داغ: سهام را بازخرید و شرکت‌ها و نمادهایشان را تعطیل کنید؛

ما همه چیز را در بازار بورس به مردم قالب می‌کنیم، حتی بیابان‌ها را!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
واقعیت مملکت عینا همانطوره که توضیح دادی ، و سرمایه گذاری واقعا غیر منطقی،
حمیدرضا م
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
با توجه به عدم اعتماد مردم به بورس دولتی .تنها راه استقبال مردم اینستکه حداقل اجازه دهند تعدادی از سهام در کوتاه مدت رشد چند صد درصدی را تجربه کنند و عده ای در کوتاه مدت سود زیادی ببرند همین امر باعث خواهد شد عده زیادی که الان برای سرمایه گزاری سردر گم هستند وارد بورس شوند بدینترتیب در کوتاه مدت عده زیادی وارد بورس خواهند شد البته بشرط اینکه دوباره دولتمردان مثل سال 99 جیب ملت را نزنند که انهم بعید است .
حمیدرضا م
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
با توجه به عدم اعتماد مردم به بورس دولتی .تنها راه استقبال مردم اینستکه حداقل اجازه دهند تعدادی از سهام در کوتاه مدت رشد چند صد درصدی را تجربه کنند و عده ای در کوتاه مدت سود زیادی ببرند همین امر باعث خواهد شد عده زیادی که الان برای سرمایه گزاری سردر گم هستند وارد بورس شوند بدینترتیب در کوتاه مدت عده زیادی وارد بورس خواهند شد البته بشرط اینکه دوباره دولتمردان مثل سال 99 جیب ملت را نزنند که انهم بعید است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
با سلام به سایت بورس نیوز. بنده مدت 20 سالی که در بازار بورس فعالیت دارم تا به امروز شاهد بی رمقی اینچنینی از بابت عدم اعتماد به آینده نبودم. با توجه به شرایط بد اقتصادی و فضای حاکم بر جامعه ترجیح میدم با 20 درصد سرمایه در بازار سرمایه حضور داشته باشم. فعلا با توجه به سیاست غلط مسئولین بازار سرمایه جهت فراری دادن سهامداران قدیمی و حمایت ویژه دولت انقلابی از گروه های خاص که با ایجاد رانت و پول های چاپ شده در اختیارشان هست تیشه به ریشه بازار سرمایه میزنند! رانتی های حکومتی در بازار سرمایه همانند دیگر حوزه های اقتصادی و اجتماعی با دکترین یکدست کردن سیستم به نفع خودی ها به صورت گروهی در سهمهای زیانده و مجعول ورود میکنند و در پیک قیمت سهم را بر سر دیگران آوار کرده و بصورت گروهی خروج میکنند! سهمهای بنیادی و شرکت های سودده که اکثر فعالین بازار بورس سهامدار هستند در اثر بی اعتمادی و ... هر روز درجا میزنند و در بیشتر مواقع با ریزش شدید همراه هستند.
علی
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
البته نزول رحمت پول های چاپ شده در قالب صندوق های مختلط و یا درآمد ثابت و یا... به جیب خودی ها واریز شده و دارن بدون ریسک بازار حالشو میبرن. منو تو هم اندر خم ضرر سهم هستیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
بازار سرمایه در اقتصاد ایران به همون دلایل امنیتی که خودتان میفرمایید هیچ جایگاهی ندارد و حاکمیت تصمیم گرفته برای اداره کشور بیشتر منابع رو در بانک ها متمرکز کنه.و منابع بانک ها رو هم مستقیم و غیر مستقیم از طریق مدیران این بانک ها که سوابق اونها مشخص هست در کنترل بگیره.چون فرستادن منابع مالی به سمت بورس و بورس محور شدن اقتصاد در شرایط جنگ سیاسی و نظامی تبعات داخلی زیادی خواهد داشت.یک نمونه اون اعتراضات مردمی سال ۹۹ در هنگام ریزش بورس بود که همه شاهد بودیم.در یک کلام حتی خود دولت هم ریسک تمرکز منابع پولی مردم در بورس رو در شرایط فعلی به جان نمی‌خرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
بازار سرمایه در اقتصاد ایران به همون دلایل امنیتی که خودتان میفرمایید هیچ جایگاهی ندارد و حاکمیت تصمیم گرفته برای اداره کشور بیشتر منابع رو در بانک ها متمرکز کنه.و منابع بانک ها رو هم مستقیم و غیر مستقیم از طریق مدیران این بانک ها که سوابق اونها مشخص هست در کنترل بگیره.چون فرستادن منابع مالی به سمت بورس و بورس محور شدن اقتصاد در شرایط جنگ سیاسی و نظامی تبعات داخلی زیادی خواهد داشت.یک نمونه اون اعتراضات مردمی سال ۹۹ در هنگام ریزش بورس بود که همه شاهد بودیم.در یک کلام حتی خود دولت هم ریسک تمرکز منابع پولی مردم در بورس رو در شرایط فعلی به جان نمی‌خرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
بورس نیوز ازداستان گتاب نبرد من ولایت مطلقه فقیه چیزی میدانی این گتاب وداستان چه می گوید برو بخوان گتاب نبرد من ولایت مطلقه فقیهرا داستان واقعی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
بورس نیوز یگ سوال می گنم چوابش را از هرگس وهرجا گه میتوانی پیدا گن اگر تونستی من چوابشرا می دانم واما سوال ان چه اصلی هست گه اگر انرا ندانی ونفهمی وتوچه نگنی تمام اصول الدینت وفروع دینت گشگ وگمراهی ونابودی هست وبازیچه شیطان جوابرا ببینیم می توانی پیدا گنی والسلام من اتبع الهدا والقران
ایرانیان
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
به اسم دین تمام ثروت کشور و ملتو بردن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
پیشاپیش روز مرد
را نامردان کثیف روزگار خصوصا
به اشیخ مجید خان عشقی عشقی
و دار ودسته سیسیلی .و .خوارش
از صندوقای کثافت یا حقوقیای .منش
از .سرگردنه تا متوهمین روزگار
تبریک و تهنیت عرض مینماییم
...ن با این ریاستتان و.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
چرا درک موضوع به این سادگی برای تحلیل گران سخت شده ؟ این بزرگواران سکاندار مدیریت اصولا اعتقادی به دنیای فانی ندارند و همه چیز را در دنیای باقی می بینند ، هر چند که این دیدگاه به نوعی با اصل خلقت در تضاد است و نوعی کج فهمی از خلقت و دنیای باقی و فانی ست ، به هر حال فعلا سکانداران مدیریت این دیار هیچ ارزشی برای این دنیا قائل نیستند و برای دنیای باقی هم هیچکس نیازی به اقتصاد و سهام و .....ندارد. لذا تا این دیدگاه راهبرد را تعیین می کند منتظر هیچ گشایشی در امور رفاهی دنیوی نباشید.